پروژه ملی کمپ ورزشی کیش
پروژه ملی کمپ ورزشی کیش

پروژه ملی کمپ ورزشی کیش

فرهنگی / ورزشی شرکت نوسازی و ساختمان تهران - نوسا

زمین این پروژه که مساحتی ۴۶ هکتاری دارد در واقع متعلق به شرکت نوسازی و ساختمان تهران (نوسا) بوده که پس از توافق با سازمان منطقه آزاد کیش تغییر کاربری داده است. در طرح جدید این سایت، ۷۵ درصد از مساحت زمین به کاربری ورزشی با محوریت فوتبال و ۲۵ درصد به کاربری‌های پشتیبان اختصاص داده شده است. مجموعه تفریحی "پارک دلفین" یکی از همسایگان مهم این اراضی است. سیاست‌های کلی در شکل گیری پروژه ملی کمپ ورزشی کیش شامل: "توجه به نقش ملی و منطقه‌ای، بر اساس موقعیت منطقه آزاد کیش"، "برنامه‌ریزی در راستای بهره‌برداری از بخش عمده‌ای از سایت برای استفاده در اردوهای تدارکاتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر"،"فراهم نمودن امکانات به روز و منطبق با استانداردهای جهانی، برای برگزاری اردوهای تدارکاتی تیم‌های ملی و باشگاهی"، "تأمین کلیه نیازهای ورزشکاران برای انجام فعالیت‌های ورزشی و همچنین تأمین نیازهای تفریحی، گردشگری و اقامتی برای ساکنین و گردشگران مراجعه کننده به سایت" و "گستردگی فضاهای سبز و باز و ترکیب آن‌ها با منظر آب‌های خلیج فارس؛ در راستای طراوت بخشی به محیط و تلطیف نمودن محدودیت‌های اقلیمی" می‌باشد.

Image

پهنه بندی کاربردی پیشنهادی

پهنه کاربری‌های ورزشی: این قسمت شامل ورزش‌های اصلی (کمپ فوتبال) و سایر ورزش‌های سالنی و تفریحی است. بخش پزشکی ورزشی نیز به دلیل وجود نیاز و ارتباط زیاد با کاربری ورزشی، در این پهنه قرار خواهد گرفت.

پهنه کاربری‌های پشتیبانی: این بخش‌ها در واقع به صورت مستقل و در راستای افزایش مقبولیت سایت و پشتیبانی کاربری ورزشی مطرح شده‌اند و فعالیت خواهند کرد. کاربری‌هایی همچون هتل و مکان‌های اقامتی و تجاری در این پهنه قرار خواهند گرفت.
حفظ دید و منظر استثنایی سایت نسبت به دریای خلیج فارس و تأمین امکانات رفاهی مراجعین در کنار حفظ اصول اکولوژی و پایداری زیست محیطی در رأس همه طراحی‌ها در نظر گرفته شده است.

کمپ فوتبال پروژه ملی کمپ ورزشی کیش

کمپ فوتبال

کمپ فوتبال که در مرکز فیزیکی پروژه ملی کمپ ورزشی کیش واقع شده، ۱۰ هکتار از مساحت کل زمین را اشغال کرده است. برنامه‌ریزی این قطعه به لحاظ کاربری‌ها، خدمات حمایتی، تأسیسات و تجهیزات به گونه‌ای انجام شده که مستقل از سایر قطعات سایت و در یک فاز مجزا قابل ساخت و بهره‌برداری می‌باشد. این کمپ شامل 2 گیت ورودی است که یکی در ضلع شمالی و دیگری در ضلع جنوبی واقع شده است.

کمپ فوتبال با اهدافی مانند انجام تمرینات تیم‌های فوتبالی باشگاهی در مقیاس ملی، امکان آموزش علمی و نظری مدارس فوتبال و امکان حضور چند تیم به صورت همزمان تأسیس شده است.
دسترسی سواره و دوچرخه به کمپ فوتبال، توسط یک حلقه سرتاسری از سایر قطعات تفکیک شده؛ همچنین پیش‌بینی حاشیه سبز انبوه در جداره داخلی این حلقه، تفکیک و استقلال بصری قطعه را نیز تأمین نموده است. 

Image

ساختمان مدرسه فوتبال و ستاد اداری

آکادمی فوتبال یکی از کارکردهای پیشنهادی جهت استقرار در کمپ فوتبال است که مزایای ویژه‌ای برای این مجموعه ایجاد می‌کند.

- مدرسه فوتبال
این مدرسه با ارائه خدمات به گروه سنی کودکان و نوجوانان، گروه هدف مجموعه را گسترش می‌دهد و همین امر از دو منظر خدمت رسانی بهتر به ساکنین و منظر اقتصادی حائز اهمیت است.
- بخش اداری
انجام امور تخصصی اردو به یک سازمان اداری نیاز دارد که به دلیل نوع فعالیت مشابه، با مدرسه فوتبال در یک ساختمان قرار گرفته است. استقرار بخش اداری در این محل به دلیل نزدیکی به ورودی سواره، رفت‌وآمدهای سواره داخل کمپ را کاهش می‌دهد. از طرفی نزدیکی به پارکینگ، امکان ارتباط روزانه با خدمات مرکزی سایت را نیز فراهم می‌کند.

ساختمان ورزشی/ خدماتی/ زمین مسابقات

ساختمان ورزشی/ خدماتی/ زمین مسابقات

این ساختمان که در جوار زمین مسابقات فوتبال قرار گرفته است، انواع خدمات مرتبط با زمین مسابقات را در خود جای داده است. پیش بینی شده که این ساختمان در حالی که خدمات مرتبط با مسابقات را ارائه می‌دهد، قابلیت بهره‌برداری و استفاده به صورت مستقل را نیز دارا باشد.

- رختکن بازیکنان و داوران در روزهای برگزاری مسابقات فوتبال
- سایر خدمات مرتبط با برگزاری مسابقات شامل برگزاری مصاحبه مطبوعاتی، اتاق VIP، غذاخوری و …
- ساختمان ورزشی عمومی؛ شامل استخر استاندارد، باشگاه ورزشی مستقل بانوان، آقایان و اسپا
به این ترتیب بهره‌برداری از ساختمان وابسته به فصل و دوره مسابقات و اردوها نخواهد بود.

ساختمان بدنسازی و رختکن

بدنسازی و رختکن

در جانمایی رختکن‌ها در سایت در مرز زمین‌های تمرین فوتبال، دو ویژگی اصلی تأمین شده است:

- دسترسی پیاده و سواره به رختکن‌ها تأمین شده است.
- رختکن‌ها از ورودی اصلی مجموعه و ساختمان‌های عمومی‌تر فاصله گرفته‌اند تا حریم بازیکنان حفظ گردد.
با تمرکز ساختمان رختکن‌های زمین‌ها در یک محل، از امتیاز تأسیسات و خدمات زیربنایی مشترک، امتیازهای اقلیمی توده ساختمانی متمرکز، سایه اندازی و همچنین روابط فضایی مشترک استفاده شده است.

ساختمان تجاری پروژه ملی کمپ ورزشی کیش

ساختمان تجاری

ساختمان تجاری ورودی در ضلع شرقی سایت واقع شده است. حلقه ارتباط دهنده مجتمع ورزشی به سایر کاربری‌ها، ساختمان تجاری ورودی است که از سویی محور پیاده سایت با عبور از آن به زمین ورزش‌های ساحلی رسیده و از سویی دیگر همچون دروازه‌ای، پیاده را به کمپ فوتبال هدایت می‌کند.